Az utóbbi napokban sokat beszélgettem a  környezetemben erről a témáról. Meglepve tapasztaltam, hogy sokak valóban nem értik miért “lázadok” ellene. Ez inspirálta a cikk születését.

Félreértés ne essék, nem azzal van a gond, ha olcsóbban szeretnénk vásárolni. Ha pénzügyeinket tudatosan vezetjük, akkor igenis várunk az akciókra, és akkor vesszük meg az adott dolgot -amire valóban szükségünk van- amikor a legjobban megéri.

Jól felépített marketing?

Ügyes marketing fogásokkal manipulálnak bennünket, hogy olyan dolgokat is megvegyünk, amikre nincsen szükségünk. Mert most feleannyiba kerül. Kihagyhatatlan ajánlat. Máskor már nem fogod tudni megvenni. A legtöbben el se gondolkozunk rajta, hogy valóban szükséges-e a mindentudó sajtreszelő, vagy a 30. fehér póló.

Fogyasztunk, mert elhitetik velünk, hogy megtehetjük. Költhetünk, hiszen van rá pénzünk. Miközben rengeteg embernek nincs annyi rá, mint gondolja. (Na ebbe a hibába én is bele szoktam esni).

Az akciósnak hit termékek ellenben, rengetegszer nem azok. Dolgoztam kereskedelemben, ruhaüzletben, van tapasztalatom. A legtöbb cég a nagy akciók előtti napokban megemeli az árakat, hogy aztán lejjebb vigyék, azt az érzést keltve, hogy nekünk ez meg fogja érni. Nem fizetünk kevesebbet, mint pár héttel előtte. De ez hozzájárul ahhoz, hogy te meg akard venni azt a dolgot, akkor is, ha nincs rá szükséged, mert ez a kihagyhatatlan ajánlat. Ilyenkor gyakran a rosszabb minőségű darabokat akciózzák, teszik ki az állványokra.

Miért van káros hatással a környezetünkre?

A másik szempont a környezeti hatás. A túlfogyasztás kapcsán rengeteg erőforrást használunk fel az új dolgok gyártásához. És a bolygó készletei végesek. Az előállításuk során a felszabaduló gázok fokozzák az üvegház hatást, rengeteg toxikus anyag kerül a vízhálózatokba.

Fenntartható?

A Black Fridaynek köze sincs a fenntarthatósághoz. Bár a nyugati országokban még mindig népszerűbb ez az akció, itthon is egyre nagyobb teret hódít. Azzal, hogy egyre kedveltebbek az online shop-ok, itthon is felerősödött a fogyasztás ezen a  pénteken. A csomagszállító cégek is hatalmas készültségben égnek, az év legnagyobb forgalmát várják.

És hangsúlyoznám, ne legyen bűntudatod (nem is célom), ha ilyenkor veszed meg álmaid mosógépét, amire már így is rengeteg készültél. Pontosan ezért kezdtem ebbe bele.

Azzal van baj ha egy újabb botmixert veszel, mert ez most menőbb, de a réginek igaziból nincs baja, csak hát most megéri. Miért is ne váltsak.

Hulladékgazdálkodás? Mi köze ehhez?

A harmadik nagy gondot, az ilyenkor keletkező hulladék jelenti. Egy a csomagolás: ez egyszerű, minél több terméket veszünk, annál több lesz ez is. De ott vannak a termékek, amik helyett újat veszünk. A legkevesebb esetben kerülnek rászorulókhoz, kerülnek újrahasznosításra, vagy felhasználásra. Egyszerűen kidobjuk őket. Mennek a szemetesbe, és el van intézve.

Sokakban, még ennél több kérdést is felvethet a Black Friday körüli felhajtás. Nyugodtan kérdezzetek kommentben, beszélgessünk. Ha vásárlásra szánnátok magatokat, gondoljátok végig, valóban szükséges-e az adott dolog.